Dag 5: Van Giritale naar Sigiriya

Vandaag zijn we om 6 uur opgestaan om vogels te gaan kijken bij het meer. Direct om de hoek zagen we een paartje Sri Lankan Grey Hornbills. Vervolgens vanaf de rand van het meer o.a. Painted Storks, alle variaties van de Zilverreiger, Steltkluten en Bontbekpleviertjes (overwinteraars) gezien. Het hoogtepunt was een White-bellied Sea Eagle die een vis uit het meer plukte. Op de terugweg een Paradise Flycatcher, Sunbirds en apen (Makaken) gezien. In de tuin van het hotel nog even een halfuurtje vlinders en een kameleonhagedis op de foto gezet. Erg mooi, net de vlindertuin in Emmen of Blijdorp.

Na het ontbijt op weg naar Pollonnuwara. Dit is de tweede hoofdstad van Sri Lanka met veel ruïnes van tempels rond de 7e eeuw AD. Ook is Boeddha in drie posities uitgehakt in de rots, best indrukwekkend (zie foto). Hier liepen veel Grijze Languren rond, een leuke fotogenieke apensoort.

Vervolgens zijn we onderweg gegaan naar Sigiriya waar we onderweg nog een houtsnijwerkplaats hebben bezocht. Na veel afdingen hebben we nog een leuk Boeddha-beeld meegenomen. Ze probeerden ons nog een mooie olifant, uit één stuk hout, aan te smeren, maar die paste niet in de woonkamer.

Onderweg nog een paar keer gestopt voor vogels, wat weer een aantal leuke soorten opleverde zoals: Lesser Adjudant, Wooly-necked Stork en een Indian Roller. Onze gids heeft een een goed oog en stopt vaak, gelukkig. Verderop was een wilde Olifant naast de weg te zien, wat een hoop commotie opleverde.

In Sigiriya zitten we in het Village Hotel. Erg mooi, met een eigen huisje en een hele grote tuin. Het meer van Sigiriya is dichtbij dus in het laatste avondlicht nog even een Slangehalsvogel, een Gewone IJsvogel (zelfde als bij ons) en een Kwak gezien.

Lekker gegeten en vroeg onder de wol, want morgen gaan we de rots beklimmen en dat is in de ochtend het beste.